Maandagochtend om 07:45 uur is het tijd voor het ochtendweerbericht via Split Radio op de VHF. Dat ziet er niet erg goed uit. Het is ook bewolkt. De voorspelling is dat de zuidoostenwind (Jugo) vanmiddag naar noordoost draait (Bura). Dat gaat gepaard met regen- en onweersbuien.

Ook omdat Vis bij Bura geen veilige haven is gooien we om 09:15 uur de lijnen los. We zijn van plan om in de richting van het eiland Korčula te zeilen. Buitengaats hijsen we al snel de zeilen in 8 knopen wind uit het zuidoosten, en volgen voorlopig koers 90. Aan de noordelijke horizon hangt een grote grijze wolk boven het eiland Šolta. In het daaropvolgende uur wordt die steeds donkerder, en tegen 10:30 uur zien we aan de horizon stevige regenbuien en een groot aantal bliksemflitsen.

We verleggen onze koers naar 20, richting de Pakleni Otoci, en dan begint de race tussen ons en Moeder Natuur. En uiteraard wint Moeder Natuur. Als we het kanaal tussen de eilandjes Paržanj en Borovac invaren begint het te regenen. Grote dikke druppels gaan al snel over in een stortbui die het zicht beperkt tot 50 à 100 meter. Na het kanaal varen we een oostelijke koers. Overal om ons heen zien we bliksemflitsen, met binnen enkele seconden de bijbehorende donderslag. Het onweer zit recht boven ons.

Na ruim een half uur bereiken we ACI Marina Palmižana aan de noordkant van het eiland Sveti Klement. Net voordat we de haven invaren stopt het met regenen en nadat we aangelegd hebben klaart het op en breekt de zon door. Om ons heen ligt een aantal schepen die hier tijdens de bui hun toevlucht gezocht hebben. De damp slaat er van af. Letterlijk, want iedereen heeft z’n uitrusting te drogen hangen. We hebben helaas geen foto’s van het noodweer, want daar waren we te druk voor. Jullie moeten het doen met een plaatje van onze drogende uitrusting…

We eten een stevige lunch en nemen een verfrissende douche om bij te komen. ’s Middags wordt het zowaar nog 31 graden met een felle zon aan een strakblauwe hemel. ’s Avonds nemen we de watertaxi naar Hvar en gaan lekker uit eten bij Lucullus.